بررسی مقابله ای ساخت جمله

بدون دیدگاه

لینک دانلود

بخشی
از متن اصلی
:

تعریف
و آغاز سخن

بررسی مقابله ای (Contrastive Analysis ) ، شاخه ای از زبانشناسی
مقابله ای است که به بررسی تفاوت ها و شباهت های دو یا چند زبان ، در یک لحظه از زمان
می پردازد. بنابراین سیر دگرگونی های تاریخی زبان ها مورد توجه این رشته نیست.

بحث زبانشناسی مقابله ای شاید از سال
۱۸۷۶، یعنی زمانی آغاز شد که ویلیام جونز (دانشمند انگلیسی) اعلام کرد که زبان های
سانسکریت ، یونانی و لاتین با یکدیگر شبیه بوده و احتمالا ریشه مشترک دارند. پس از
وی دانشمندان و زبانشناسان بسیاری راه او را پیموده و آنرا گسترش دادند، اما انتشارِ
کتابِ
Linguistics Across Cultures توسط رابرت لادو (زبانشناس آمریکایی) در سال ۱۹۵۷ را می توان آغاز زبانشناسی
مقابله ای نوین دانست.

لادو کتاب خود را با اشاره به این نکته
آغاز می کند که می توان با استفاده از مقایسه روشمند زبان و فرهنگی که باید آموخته
شود با زبان و فرهنگ دانش آموز موارد مشکل ساز در آموزش زبان را پیش بینی و تشریح نمود.
سپس در فصل نخست کتاب، می گوید : … یادگیری عناصر آشنا و شبیه در زبان مقصد، نزد
دانش آموز، آسانتر و یادگیری عناصر متفاوت، دشوارتر است.

حتما با تیک زدن بر روی نام کتاب، فصل سوم
از کتاب زبانشناسی در راستای فرهنگ ها را که به چگونگی بررسی ساختارهای دستوری زبان
ها می پردازد مرور کنید:

مراحل
بررسی مقابله ای

راندال ویتمن (Randal
Whitman
) مراحل بررسی مقابله ای را
به ترتیب، ”تشریح“، ”گزینش“، ”مقایسه“ و ”پیش بینی“ می داند. اکنون به تعریف هر یک
از این مراحل توجه کنید:

:۱)تشریح : وصف و باز نمودن دو زبان مورد
مقایسه بوسیله زبانشناس .

:۲)گزینش : انتخاب عناصر زبانی، قوانین
و ساختارهایی که در دو زبان مقایسه خواهند شد.

:۳)مقایسه : نمایش شباهت ها و تفاوت های
موجود در عناصر زبانی، قوانین و ساختارهای برگزیده ی دو زبان.

این فایل به
همراه چکیدهمتن
اصلی
و منابع تحقیق با فرمت
word در اختیار شما قرار می‌گیرد

تعداد صفحات : ۲۲

توضیحات بیشتر

مشخصات

دانـــــلود

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها